Euroatlantické centrum si pre študentov pripravilo druhý Diskusný klub tohto semestra, aj tentoraz na pôde Ekonomickej univerzity. Zúčastnení diskutovali na tému Podnikateľské prostredie na Slovensku: Start-UP alebo Start-DOWN?
Hosťom druhého kola obľúbenej diskusie bol Matej Ftáčnik z The Spot SK. V rámci úvodných slov načrtol hlavnú filozofiu podnikania, ktorú sa snaží presadzovať – nechať štát na pokoji a on nechá na pokoji nás. V súčasnosti v spoločnosti prevláda snaha o nájdenie a objavenie globálnych procesov, ktoré prerastú do ďalšieho ESET-u. Samotný začiatok diskusie patril vysvetleniu vstupu do podnikateľskej sféry. Ako to všetko odštartovať? Podľa Ftáčnika v úvode odvážlivec netuší, do čoho je vhodený, proces sa zdá krásny, až kým sa neobjavia starosti s poisťovňami či ďalšie nepríjemnosti. Podľa neho je príťažou aj nedostatok informácií a vzdelania u začínajúcich podnikateľov. Hosť tiež doplnil, že na slovenskom trhu neexistujú špecifiká, podmienky sú rovnaké. Platí jednoduchý princíp – keď chceš, tak to ide.
Pozor si podľa Ftáčnika treba dávať i pri výbere spoločníkov, ideálne by bolo ísť do projektu sám, ale to často jednoducho nejde. Sledujeme tu viaceré špecifiká – je ťažké nájsť správnu osobu i stanoviť pevnú formu nápadu toho, čo ide firma robiť. Reč sa tiež dostala na kapitál – ten podľa názoru hosťa v úvode nie je potrebný a ide predovšetkým o nápad a chuť. Základom je najmä zistenie záujmu o budúcich klientov. Predstavil tiež hlavné mestá a projekty, v ktorých sa novým projektom začína dariť. Popri USA, kde kraľuje Silicon Valley, sa v Európe darí najmä Londýnu a Berlínu. V súvislosti so Slovenskom spomenul najmä Košice, kde odštartoval projekt Eastkubátor či akcelerátor Booster, na ktorom pracujú vývojári v Bratislave. Nezabudol ani na porovnanie jednotlivých študijných odbor. Sám zvládol prvý stupeň Matematiky a fyziky na UK v Bratislave. Študenti z Fakulty medzinárodných vzťahov EU majú oproti týmto absolventom komplement navyše, v komunikácii je ale potrebné nájsť akýsi ´Interface´ a vytvoriť kompromis medzi oboma skupinami.
Čo je ale podľa hosťa hlavným cieľom startupov? Nebyť viac startupom. Ak niekto pracuje na takomto projekte 4 roky a nemá žiaden výsledok, niekde je chyba. Dôležité je prejsť úvodnou fázou trápenia, mučenia a izolácie od rodiny. Hlavné šance na zbohatnutie v rámci Slovenska vidí najmä v objavení diery na trhu. Naša krajina je podľa neho malý trh chudobných ľudí a do startupu na našom území by nikdy nešiel. Existujú samozrejme výnimky, Ftáčnik vyzdvihol predovšetkým Pokec a Zoznam. Ďalším dôležitým faktorom je spôsob, akým produkt ľuďom podáme. Ideálna je čo najjednoduchšia a najzrozumiteľnejšia forma. Ftáčnik, ktorý žil v detstve sedem rokov v USA, odmieta tvrdenie viacerých diskutujúcich, že so startupmi začínajú prevažne študenti, ktorí sa vyznačujú zlými známkami – sám bol čistým jednotkárom a nevidí v tom žiadne spojenie.
V samotnom závere hosť odpovedal na otázky, kto ho prevažne vyhľadáva. Náruč je otvorená, aktívnych je viacero projektov, v lete sa uskutočnilo bezplatné Startup Leto, jeho dvaja účastníci sa objavili aj medzi hŕstkou študentov a porozprávali o svojich zážitkoch. A kedy je ideálne začať s podnikateľskou kariérou? Podľa Ftáčnika práve počas štúdia na vysokej škole – máte najviac času, ste bez rodiny a nemáte vážnejšie starosti. Tak čo, idete na to?
S ďalším diskusným klubom sme tu už o pár týždňov, tešíme sa na Vás!